Voorbeeldcasus 6 -> Hoe zou jij omgaan met de twee dilemma's die spelen bij de fictieve casus van de familie Bloemen? De dilemma's hebben te maken met het wegen van risico- en beschermende factoren en met informatie delen. Fijn als je meedenkt!
In Vraag & Antwoord plaatsen we regelmatig een casus met een aantal dilemma's. Dit is het zesde voorbeeld.
Hoe ga jij - als professional - om met de twee dilemma’s die aan de orde komen in deze casus van de familie Bloemen? Wat kun je doen om deze dilemma’s te verminderen of uit de wereld te helpen? Fijn als je deelt welke oplossingen en goede voorbeelden jij zelf hebt m.b.t.. de dilemma's die hier spelen.
Waarom?
Augeo Foundation heeft van VWS de opdracht gekregen om een brede reflectie op de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te organiseren. Het doel is om het gebruik van de meldcode een extra impuls te geven en professionals te helpen deze in de dagelijkse praktijk beter toe te passen. Daartoe houden we een aantal bijeenkomsten waarin we met een groep professionals uit de praktijk aan de hand van een casus zoeken naar ideeën over ‘hoe om te gaan met de dilemma’s die in de dagelijkse praktijk aan de orde kunnen zijn’. Vervolgens gaan we de casussen, de analyse ervan en de uitkomsten van de bijeenkomsten, oftewel de ‘lessons learned’ en wat je daar mee kan in de praktijk, heel toegankelijk en breed delen met alle professionals die werken met de meldcode.
We leggen hier op ons channel ‘Veiligheid in gezinnen’ graag de eerste casussen voor en nodigen iedereen uit te reageren op de dilemma’s die we hier schetsen. In theorie weten veel professionals hoe te handelen en welke stappen te nemen in casussen als deze. In praktijk blijkt dat minder makkelijk en staan er allerlei dingen in de weg om te handelen.
Fijn als jij, vanuit je praktijkkennis, je ervaringen, ideeen, goede voorbeelden daarover deelt.
NB. Het is bekend dat scholing over werken met de meldcode voorwaarde is om er ook daadwerkelijk goed mee te kunnen werken. Dit blijkt in de praktijk onvoldoende om de hier besproken dilemma’s uit de weg te ruimen; we zoeken dus andere voorbeelden, manieren en oplossingen.
Voorbeeldcasus
De dilemma’s bespreken we aan de hand van de voorbeeldcasus van de familie Bloemen, bestaande uit Erna (40), Gerrit (50), Julia (10) en het ongeboren kind.
Beschrijving van de situatie:
Erna (40) is voor de 1e controle bij de verloskundige. Zij komt samen met haar nieuwe partner Gerrit (50 jaar), van wie zij ook zwanger is.
Als de verloskundige vraagt naar eerdere zwangerschappen, vertelt Erna dat ze 10 jaar eerder een kind heeft gehad, Julia, met haar vorige partner.
Julia is op 2-jarige leeftijd uithuisgeplaatst, omdat Erna het toen heel moeilijk met zichzelf had: ze had geen werk, was alcoholverslaafd en had regelmatig woede-uitbarstingen.
Julia is nooit teruggeplaatst en Erna heeft daar vrede mee: het meisje woont bij een lief stel dat later ook eigen kinderen heeft gekregen. Erna bezoekt Julia eens per maand onder toezicht van de pleegouders.
Erna vertelt desgevraagd dat ze indertijd hulp gehad heeft voor haar verslaving en om haar woede-uitbarstingen te leren reguleren. Daar heeft ze veel aan gehad, ze drinkt niet meer en heeft geen last meer van uitbarstingen, zegt ze. Gerrit heeft een goede invloed op haar.
De verloskundige ziet een stel dat het goed samen heeft en voor wie de nieuwe baby meer dan welkom is; ze maken een stabiele indruk.
De verloskundige is van mening dat Erna een nieuwe kans verdient. Zeker als later blijkt dat ze altijd netjes op controle komt, meestal samen met Gerrit.
Te bespreken dilemma’s bij het wegen van risico- en beschermende factoren
In de praktijk worden risico- en beschermende factoren te vaak niet zorgvuldig afgewogen. Hoe zorgen we ervoor dat professionals die factoren op een zorgvuldige en professionele manier afwegen en niet alleen op hun ‘onderbuikgevoel’ afgaan?
Te bespreken dilemma’s bij informatie delen
Informatie delen wordt onvoldoende gedaan. Hoe zorgen we ervoor dat professionals elkaar eerder opzoeken om informatie te geven en te vragen?