Vraag
Profielfoto van Annemieke Wolff
Profielfoto van Annemieke Wolff Annemieke Wolff 5 september 2022

VoorbeeldCASUS 4 - Familie De Boer > Over dit gezin (vader, moeder en 4 kinderen) zijn altijd zorgen geweest. In de beschrijving kun je lezen wat er speelt en waarom er zorgen zijn. Welke oplossingen heb jij voor de dilemma's die hier aan de orde komen

In Vraag & Antwoord plaatsen we regelmatig een casus met een aantal dilemma's. Dit is de vierde casus. 

Hoe ga jij - als professional - om met deze dilemma’s? Wat kun je doen om deze dilemma’s te verminderen of uit de wereld te helpen? Fijn als je deelt welke oplossingen en goede voorbeelden jij zelf hebt m.b.t.. de dilemma's die hier spelen.  

Waarom?

Augeo Foundation heeft van VWS de opdracht gekregen om een brede reflectie op de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te organiseren. Het doel is om het gebruik van de meldcode een extra impuls te geven en professionals te helpen deze in de dagelijkse praktijk beter toe te passen. Daartoe houden we in het najaar 15 bijeenkomsten waarin we met een groep professionals uit de praktijk aan de hand van een casus zoeken naar ideeën over ‘hoe om te gaan met de dilemma’s die in de dagelijkse praktijk aan de orde kunnen zijn’. Vervolgens gaan we de casussen, de analyse ervan en de uitkomsten van de bijeenkomsten, oftewel de ‘lessons learned’ en wat je daar mee kan in de praktijk, heel toegankelijk en breed delen met alle professionals die werken met de meldcode.

We leggen hier op ons channel ‘Veiligheid in gezinnen’ graag de eerste casussen voor en nodigen iedereen uit te reageren op de dilemma’s die we hier schetsen. In theorie weten veel professionals hoe te handelen en welke stappen te nemen in casussen als deze. In praktijk blijkt dat minder makkelijk en staan er allerlei dingen in de weg om te handelen.

Fijn als jij, vanuit je praktijkkennis, je ervaringen, ideeen, goede voorbeelden daarover deelt. 

NB. Het is bekend dat scholing over werken met de meldcode voorwaarde is om er ook daadwerkelijk goed mee te kunnen werken. Dit blijkt in de praktijk onvoldoende om de hier besproken dilemma’s uit de weg te ruimen; we zoeken dus andere voorbeelden, manieren en oplossingen.

Motivatie

Casus 7: Familie De Boer

 

Deze fictieve casus betreft een gezin bestaande uit vader, moeder en vier kinderen waarvan Petra (8), Rachel (10)  en John (7) het PO bezoeken en Bart (3) naar de peuterspeelzaal gaat.

 

Beschrijving van de situatie:

 

  1. Over het gezin De Boer zijn altijd zorgen geweest.  De kinderen hebben hun spullen niet op orde, ze hebben een verwaarloosd uiterlijk, komen vaak te laat, maken veel ruzie in de klas en op het schoolplein en zijn vaak betrokken bij vechtpartijtjes. Andere kinderen gaan dit gezin een beetje uit de weg. Met de ouders is moeilijk contact te krijgen. Kinderen krijgen wel eens een tik van een van hun ouders zeggen ze. Ouders zijn daar op aangesproken en wuiven dat weg. Ze zeggen dat het bij hun manier van opvoeden hoort en dat de kinderen anders niet luisteren.

Dilemma: signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld worden onvoldoende  herkend door verschillende professionals.

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat professionals signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling tijdig herkennen en weten te objectiveren naar concrete signalen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat signalen zo snel mogelijk worden opgepakt en niet in tijd worden doorgeschoven?

 

Dilemma: professionals voelen onvoldoende zelfvertrouwen om het gesprek met direct betrokkenen te voeren.

  • Hoe kunnen we dit dilemma verminderen en ervoor zorgen dat professionals voldoende vertrouwen hebben deze gesprekken te voeren en dat ook daadwerkelijk doen?

 

  1. Vader De Boer heeft ruzie met een buurman, ze treffen elkaar op het schoolplein en maken daar luidruchtig ruzie. De directeur grijpt in. Vader is daarbij heel agressief en verlaat schreeuwend het schoolplein.
  2. Als de vader weg is, vertelt de buurman dat het bij het gezin thuis niet fris is en dat hij de vader wel eens met een vuurwapen heeft gezien.
  3. School twijfelt over wat te doen, wel of niet melden? Dat durven ze niet goed vanwege eerdere ervaringen met dit gezin en verhalen uit de buurt.
  4. De IBer en leerkracht brengen het gezin in het zorgoverleg in. Die zeggen dat school moet melden. School wil dat niet, vanwege hun eigen veiligheid. Ze zijn al eens eerder bedreigd en bovendien woont een aantal leerkrachten in hetzelfde dorp als dit gezin.

Dilemma: professionals melden signalen van onveiligheid niet uit angst voor hun eigen veiligheid of de veiligheid van betrokkenen.

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat professionals een veilige meldingen kunnen doen en Veilig Thuis daar zo vroeg mogelijk bij betrekken?

 

Dilemma: kinderen en jongeren geven aan dat zij zich onvoldoende betrokken voelen in de stappen van de meldcode.

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen en jongeren altijd worden betrokken bij belangrijke beslissingen die hen aangaan in de stappen van de meldcode?
Beantwoord de vraag van Annemieke