Vraag
Profielfoto van Annemieke Wolff
Profielfoto van Annemieke Wolff Annemieke Wolff 23 augustus 2022

Casus 3 - Er spelen verschillende dilemma's bij de casus van de familie Farzad. Herken je ze? En vooral, welke oplossingen, tips en suggesties heb jij hierbij?

Dit is de derde casus die we plaatsen in Vraag & Antwoord. Ook hierbij komen weer diverse dilemma's aan de orde.

Hoe gaan we om met deze dilemma’s? Wat kunnen we doen om deze dilemma’s te verminderen of uit de wereld te helpen? We nodigen jullie uit om vanuit jullie praktijkkennis en ervaringen, ideeën, goede voorbeelden en mogelijke oplossingen daarover met ons te delen. 

Waarom?

Augeo Foundation heeft van VWS de opdracht gekregen om een brede reflectie op de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te organiseren. Het doel is om het gebruik van de meldcode een extra impuls te geven en professionals te helpen deze in de dagelijkse praktijk beter toe te passen. Daartoe houden we in het najaar 15 bijeenkomsten waarin we met een groep professionals uit de praktijk aan de hand van een casus zoeken naar ideeën over ‘hoe om te gaan met de dilemma’s die in de dagelijkse praktijk aan de orde kunnen zijn’. Vervolgens gaan we de casussen, de analyse ervan en de uitkomsten van de bijeenkomsten, oftewel de ‘lessons learned’ en wat je daar mee kan in de praktijk, heel toegankelijk en breed delen met alle professionals die werken met de meldcode.

We leggen hier op ons channel ‘Veiligheid in gezinnen’ graag de eerste casussen voor en nodigen iedereen uit te reageren op de dilemma’s die we hier schetsen. In theorie weten veel professionals hoe te handelen en welke stappen te nemen in casussen als deze. In praktijk blijkt dat minder makkelijk en staan er allerlei dingen in de weg om te handelen.

Fijn als jij, vanuit je praktijkkennis, je ervaringen, ideeen, goede voorbeelden daarover deelt. 

NB. Het is bekend dat scholing over werken met de meldcode voorwaarde is om er ook daadwerkelijk goed mee te kunnen werken. Dit blijkt in de praktijk onvoldoende om de hier besproken dilemma’s uit de weg te ruimen; we zoeken dus andere voorbeelden, manieren en oplossingen.

Motivatie

Casus 3: de Familie Farzad

Deze casus betreft een familie van Iraanse afkomst: Vader en moeder, dochter Laya (16), zoon Ayoub (12).

Beschrijving van de situatie:

  1. Professionals  van het Wijkteam zijn betrokken bij het gezin vanwege de oudste dochter Laya (16). Ze gaat niet naar school, ze hangt veel op straat. Laya maakt deel uit van een groepje hangjongeren waar regelmatig ongeregeldheden rondom zijn, zoals geluidsoverlast en vernieling. Onlangs is ze bij een winkeldiefstal betrapt. Daarvoor is ze gemeld bij VT die haar heeft doorgeleid naar wijkteam.
  2. Het Wijkteam stelt zich ten doel Laya weer naar school te laten gaan. Ouders zijn akkoord met het plan dat zij opstellen.
  3. Na een paar weken in een gesprek met Laya en ouders, zegt Laya dat ze al die aandacht gericht op haar onterecht vindt, want Ayoub is niet zo’n lieverdje als iedereen denkt. ‘Mijn ouders zeggen steeds: het is zo’n lieve jongen. Maar ik heb hem buiten ziet blowen. En dat het niet goed gaat op school heeft ermee te maken dat hij altijd zit te gamen, terwijl hij zegt dat hij huiswerk doet.’ Ze vertelt ook dat er thuis veel ruzie is, want Ayoub denkt de baas te zijn over haar en dat pikt ze mooi niet.
  4. De wijkteamprofessional weet dat Vader een oorlogstrauma heeft. Hij krijgt daarvoor traumabehandeling bij de GGZ (hij gebruikt antipsychotica, dit weet het wijkteam niet). Vader reageert ontkennend op de beschuldiging van Laya aan het adres van Ayoub: ‘met Ayoub gaat alles goed, niet nog meer problemen maken’. De moeder houdt zich wat op de achtergrond. Het is onduidelijk wat zij ervan vindt.

 

Dilemma: juist in de sectoren waar met volwassenen (en minder met kinderen) wordt gewerkt is de bekendheid van de kindcheck gering. Het gebruik van de kindcheck is in álle sectoren erg wisselend.

  • Hoe zorgen we ervoor dat de kindcheck standaard in elke sector goed wordt uitgevoerd?

 

Dilemma: professionals  hebben onvoldoende expertise over wat kan en mag voor het delen van gegevens. Zij weten onvoldoende samen te werken zonder de AVG te schenden.  

  • Hoe zorgen we ervoor dat professionals weten hoe en wanneer zij informatie kunnen delen, intern en met partnerorganisaties, wanneer dat nodig is om tijdig passende hulp te verlenen of in gang te zetten? En hoe zorgen we ervoor dat ze dat ook doen, zonder de AVG te schenden?

 

  1. Tijdens een overleg na een nieuw incident wordt de situatie opnieuw besproken en gewogen. Conclusie van de aanwezigen is dat er een melding bij VT gedaan moet worden. toch besluit men niet te melden. Reden: een melding heeft weinig zin omdat dit gezin toch weer terug overgedragen zal worden aan het wijkteam.

 

Dilemma: professionals melden niet bij VT omdat zij geen meerwaarde zien in de radarfunctie van VT, van mening zijn dat VT deze niet uitvoert, of niet op de hoogte zijn van  de taak van VT (veiligheidsinschatting maken  en de radarfunctie uitvoeren).  

  • Hoe kunnen we dit dilemma verminderen en daarmee de handelingsbekwaamheid van professionals vergroten? 
Beantwoord de vraag van Annemieke