Vraag
Profielfoto van Annemieke Wolff
Profielfoto van Annemieke Wolff Annemieke Wolff 10 augustus 2022

Herken jij de dilemma's in de casus van de 'Familie Yang'? We horen graag hoe jij met een dergelijk voorbeeld bent omgegaan, welke tips je hebt en welke suggesties voor oplossingen. Lees hieronder de toelichting en bij 'Motivatie' vind je de casus.

De komende periode plaatsen we in Vraag & Antwoord een aantal casussen waarbij diverse dilemma’s aan de orde komen.

Hoe gaan we om met deze dilemma’s, wat kunnen we doen om deze dilemma’s te verminderen of uit de wereld te helpen? We nodigen jullie uit om alvast vanuit jullie praktijkkennis en ervaringen, ideeën, goede voorbeelden en mogelijke oplossingen daarover  met ons te delen. 

Waarom?

Augeo Foundation heeft van VWS de opdracht gekregen om een brede reflectie op de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te organiseren. Het doel is om het gebruik van de meldcode een extra impuls te geven en professionals te helpen deze in de dagelijkse praktijk beter toe te passen. Daartoe houden we in het najaar 15 bijeenkomsten waarin we met een groep professionals uit de praktijk aan de hand van een casus zoeken naar ideeën over ‘hoe om te gaan met de dilemma’s die in de dagelijkse praktijk aan de orde kunnen zijn’. Vervolgens gaan we de casussen, de analyse ervan en de uitkomsten van de bijeenkomsten, oftewel de ‘lessons learned’ en wat je daar mee kan in de praktijk, heel toegankelijk en breed delen met alle professionals die werken met de meldcode.

 

We leggen hier op ons channel ‘Veiligheid in gezinnen’ graag de eerste casussen voor en nodigen iedereen uit te reageren op de dilemma’s die we hier schetsen. In theorie weten veel professionals hoe te handelen en welke stappen te nemen in casussen als deze. In praktijk blijkt dat minder makkelijk en staan er allerlei dingen in de weg om te handelen.

Fijn als jij, vanuit je praktijkkennis, je ervaringen, ideeen, goede voorbeelden daarover deelt. 

NB. Het is bekend dat scholing over werken met de meldcode voorwaarde is om er ook daadwerkelijk goed mee te kunnen werken. Dit blijkt in de praktijk onvoldoende om de hier besproken dilemma’s uit de weg te ruimen; we zoeken dus andere voorbeelden, manieren en oplossingen.

Motivatie

Casus: De familie Yang

Deze casus betreft een familie van Chinese afkomst: Julan 3 jr; Jia 4 jr; Lian 14 jr; Ouders en een inwonende Oma (80).

Beschrijving van de situatie:

  1. Julan is een jongetje van Chinese afkomst. Hij gaat vier dagen naar de kinderopvang. Zijn zus Jia  kwam ook naar de opvang. Ze gaat sinds een half jaar naar school.
  2. Julan wordt ’s ochtends gebracht door zijn oudste zus, Lian. Meestal komt zij hem ook weer ophalen, soms haalt oma Julan op.
  3. Er is twee keer contact geweest tussen kinderopvang en de ouders: bij de aanmelding van Jia en daarna bij de aanmelding van Julan. De ouders werken in Duitsland en zijn alleen in het weekend thuis. Oma zorgt door de week voor de kinderen.
  4. Julan vraagt veel aandacht in de groep. Hij pakt eten en speelgoed af van andere kinderen, luistert nauwelijks naar aanwijzingen of opdrachtjes van PM-er, kan niet goed omgaan met regels en structuur kortom: hij gaat zijn eigen gang en speelt veel alleen. Julan loopt wat achter in zijn lichamelijke en motorische ontwikkeling. Daarnaast valt op dat hij vaak moe is en in slaap valt als hij in een rustig hoekje aan het spelen is of tijdens het voorlezen.
  5. Tijdens een gezamenlijke lunch ontdekken Liesbeth, de PM-er van Julan en Marit, de voormalige PM-er van Jia dat er veel overeenkomsten zijn in het gedrag van beide kinderen. Marit vertelt dat Jia zelfs een keer kwaad is weggelopen en helemaal in haar eentje naar huis is gegaan na een ruzie met een ander kind. Ze is achter haar aangerend en trof oma thuis aan. Ze heef toen gesproken met de oma waarbij de oudste zus Lian tolkte, omdat de oma geen Nederlands spreekt. Marit vertelt dat de oma vooral vriendelijk lachte en knikte, maar dat ze vermoedt dat oma de helft niet begreep van wat er gezegd werd. Zus Lian beloofde het verder af te handelen en  de volgende dag was Jia weer gewoon op de opvang.
  6. Liesbeth realiseert zich dat ze ouders nooit ziet, dat de oudere zus wel veel verantwoordelijkheid heeft en dat oma het steeds minder goed aan lijkt te kunnen.

 

Dilemma: signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld worden onvoldoende herkend door verschillende professionals, in het bijzonder emotionele verwaarlozing wordt onvoldoende herkend.  

  • Hoe zorgen we ervoor dat professionals signalen eerder herkennen en objectief vastleggen in het dossier?

 

Dilemma: als professionals signaleren / signalen opvangen of een ‘onderbuikgevoel’ hebben, betekent dat niet automatisch dat zij de meldcode hanteren.

  • Hoe zorgen we ervoor de meldcode een onderdeel is het van het professioneel handelen van alle professionals?

 

Dilemma: er is onduidelijkheid over het functioneren van de keten en het bij elkaar brengen van signalen in het kader van vroegtijdig en onderlinge afstemming. Ofwel: welke informatie mag je op welke manier met wie delen?

  • Hoe zorgen we ervoor dat professionals weten hoe en wanneer zij informatie kunnen delen, intern en met partnerorganisaties, wanneer dat nodig is om tijdig passende hulp te verlenen of in gang te zetten?

 

  1. Na een tijdje lukt het om een gesprek met ouders te organiseren. De ouders beloven stellig dat ze het beter gaan doen, hoewel ze de zorgen niet begrijpen. ‘Er zijn veel meer Chinese gezinnen waar ouders vanwege werk veel afwezig zijn en in hun cultuur zorgen familieleden nu eenmaal beter voor elkaar en zijn gezinsverbanden nu eenmaal veel hechter.  Ze zijn het niet eens met de signalen, Julan en Jia functioneren prima thuis en mogelijk zijn de regels voor de kinderen op de opvang ook niet duidelijk, met al die wisselende leidsters.’  Al snel blijkt dat er niets verandert in het gedrag van Julan en Lian blijft Julan ophalen, maar is de laatste tijd vaak te laat en komt dan gehaast na sluitingstijd aanrennen. Oma komt niet meer naar de opvang, volgens Lian is ze ziek.  

 

Dilemma: Obv culturele waarden geven professionals een  andere betekenis aan het gedrag van de ouders.

  • Hoe zorgen we ervoor dat professionals handelingsbekwaam zijn bij zorgen in een gezin met een andere culturele achtergrond?
Beantwoord de vraag van Annemieke